پارک جنگلی لتمان

.22فروردین. 1401
۰ نظر

پارک جنگلی لتمال کجاست؟

  • آدرس پارک جنگلی لتمال: انتهای بزرگراه همت غرب، اتوبان شهید خرازی، بلوار کاشان، بلوار پنج آبشار (مشاهده روی نقشه)

چشم انداز منطقه ۲۲ تهران از پارک لتمال

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: ناشناس

پارک جنگلی لتمان از زیباترین پارک‌های جنگلی پایتخت به حساب می‌آید که در شمال غربی تهران و منطقه کن (منطقه ۲۲ شهرداری تهران) واقع شده است. این بوستان پر درخت با مساحت بالغ بر ۱۰۰ هکتار در ارتفاع ۱,۸۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و منظره چشم‌نوازی از شهر تهران را دیده بازدیدکنندگان قرار می‌دهد.

از سوی دیگر، قرار گیری در یکی از مناطق مرتفع تهران و در مسیر بادهای شرقی غربی، آب و هوایی پاک و خنک و دلپذیر را برای این بوستان جنگلی به ارمغان آورده است. همچنین، پارک لتمان از بوستان‌های باربیکیو تهران به شمار می‌آید و شهروندان می‌توانند از فضای موجود در این پارک برای برپایی آتش و پیک‌نیک استفاده کنند. پیاده‌روی در هوای خنک و فضای زیبای این پارک به‌ویژه برای کسانی که فرصت خارج شدن از شهر را ندارند، اوقات لذت‌بخشی را رقم می‌زند.

مسیر دسترسی به پارک جنگلی لتمال

تابلوی راهنمای پارک لتمال کن، منبع: همشهری آنلاین

منبع عکس: همشهری آنلاین؛ نام عکاس: ناشناس

دسترسی به پارک لتمال کار سختی نیست و بهترین پیشنهاد ممکن استفاده از خودروی شخصی است. پارک جنگلی لتمال کن در شمال بزرگراه خرازی قرار دارد؛ ازاین‌رو، برای دسترسی به این بوستان سرسبز، باید بزرگراه همت (شرق به غرب) را تا انتها ادامه دهید و به بزرگراه خرازی برسید. بعد از گذر از اتوبان آزادگان، به‌سمت بلوار کاشان خارج شوید تا به بلوار پنج آبشار برسید؛ سپس مسیر خود را تا ورودی پارک لتمال ادامه دهید.

درباره پارک جنگلی لتمال

چشم انداز پارک جنگلی لتمان

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: ناشناس

پارک جنگلی لتمان در سال ۱۳۷۲ خورشیدی به‌صورت رسمی در طرح کمربند سبز پایتخت قرار گرفت و به‌عنوان طرح گلگشت شناخته شد. آب و هوای خنک این پارک به واسطه منطقه مرتفعی که در آن واقع شده و فراوانی درختان سرسبز و پوشش گیاهی متنوع، لتمال را به یکی از زیباترین بوستان‌های جنگلی در محدوده شمال غربی تهران تبدیل کرده است.

پارک جنگلی لتمال نقش مهمی در تلطیف هوای تهران ایفا می‌کند

از آنجایی که این پارک در ارتفاع ۱,۸۰۰ متری از سطح دریا و در مسیر وزش بادهای شرقی غربی قرار دارد، در تلطیف هوای شهر تهران به‌خصوص محدوده غرب پایتخت، نقش بسزایی را ایفا می‌کند. پوشش گیاهی متنوع شامل درختان زبان گنجشک، توت، ارغوان، کاج و… از دیگر علل هوای دلپذیر این منطقه محسوب می‌شود.

وجود مسیرهای پیاده‌‌روی و کوه‌‌پیمایی نیز پارک لتمال را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری شهروندان تهرانی بدل ساخته است. مسیر‌های کم‌عرض این بوستان، فضای کافی را برای پارک خودرو در اختیار مردم نمی‌گذارد؛ اما در مکان‌هایی مشخص، می‌توان خودروی شخصی را پارک کرد و از هوای دلچسب پارک و مناظر اطراف لذت برد.

آلاچیق و مسیر رفت و آمد پارک لتمان

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: ناشناس

پس از ورود به پارک جنگلی لتمان و گذر از کیوسک نگهبانی اول، با یک جاده پرشیب و زیبا و کوه‌های باشکوه غرب پایتخت رو‌به‌رو خواهید شد. بعد از عبور از چند پیچ پر هیجان در میان درختان و در سمت چپ، برج‌های منطقه ۲۲ شهرداری تهران خودنمایی می‌کنند.

با طی کردن یک مسیر نسبتا طولانی، بخش‌هایی از یک دریاچه زیبا و آبی را پشت سر خواهید گذاشت و با پیش‌روی به‌سمت ارتفاعات بالاتر، قسمت‌های بیشتری از دریاچه را مشاهده می‌کنید. در نهایت و در بخش انتهای پارک لتمال، به محوطه نسبتا بزرگی می‌رسید و بخش وسیعی از شهر تهران را زیر پاهای خود خواهید یافت. علاوه بر تماشای چشم‌انداز زیبایی از پایتخت، علاقه‌مندان به دوچرخه‌سواری نیز می‌توانند در این قسمت از بوستان جنگلی لتمان، اوقات دلپذیری را سپری کنند.

امکانات رفاهی و تفریحی پارک جنگلی لتمال

تفریح و ورزش در پارک لتمان

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: ناشناس

با توجه به موقعیت مکانی پارک جنگلی لتمال، امکانات طبیعی و گردشگری فراوانی در این پارک و محوطه اطراف به چشم می‌خورد. طبیعت زیبای این بوستان و آب و هوای دلچسب آن باعث شده تا شهروندان بسیاری برای گردش، پیک‌نیک و گذران لحظاتی خوش، خود را به این منطقه برسانند.

برای این منظور، آلاچیق‌هایی در پارک لتمال طراحی کرده‌اند که فضای مناسبی را در اختیار خانواده‌ها می‌گذارد. علاوه بر آلاچیق، میز و صندلی، باربیکیو و سرویس بهداشتی نیز برای رفاه حال شهروندان در نظر گرفته شده است. سیستم روشنایی مناسب (به‌ویژه در بخش‌های شمالی) از دیگر امکانات این پارک است که فرصت گردش و قدم زدن در شب را نیز برای شهروندان فراهم می‌کند. با این حال، تعداد این روشنایی‌ها زیاد نیست و در همه قسمت‌های پارک نیز وجود ندارد.

شرایط بازدید از پارک جنگلی لتمال

مسیر پر شیب پارک لتمال

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: ناشناس

بازدید از پارک جنگلی لتمال به شرایط خاصی نیاز ندارد. این بوستان جنگلی همه‌روزه از ساعت ۶ صبح تا ۲۲، پذیرای شهروندان است. تعیین این زمان به سبب نبود روشنایی کافی در همه قسمت‌های پارک عنوان می‌شود. باید توجه داشته باشید که پیش از حرکت، خوراکی و وسایل مورد نیاز را همراه خود بردارید؛ چراکه هیچ رستوران یا مغازه‌ای در پارک لتمال وجود ندارد.

بهترین زمان بازدید از پارک جنگلی لتمال

فضای داخلی پارک لتمان

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: ناشناس

آب و هوای پارک لتمان کن به واسطه ارتفاع بالای این منطقه و نزدیکی به کوهستان، خنک و دلچسب است و از این جهت، گزینه مناسبی برای یک گردش تابستانی به حساب می‌آید؛ بنابراین بهترین زمان بازدید از این بوستان جنگلی را می‌توان فصول بهار و تابستان دانست. هوای این منطقه مرتفع، معمولا در زمستان بسیار سرد می‌شود و چنانچه این فصل را برای کوهنوردی یا گردش انتخاب کردید، حتما باید لباس گرم و تجهیزات لازم را همراه داشته باشید.

دیدنی‌های اطراف پارک جنگلی لتمال

پارک آبشار

  • آدرس پارک آبشار: انتهای بزرگراه همت غرب، اتوبان شهید خرازی، خروجی آبشار تهران (مشاهده روی نقشه)

پارک آبشار تهران

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: ناشناس

پارک آبشار تهران طبیعت دست‌سازی است که با هدف بالا بردن سرانه فضای سبز و جذب گردشگر، در ارتفاعات شمال غربی تهران ایجاد شده است. آبشار مصنوعی در بالاترین ارتفاع مجموعه واقع شده و در ساخت آن از مصالح طبیعی بهره برده‌‌اند.

پارک آبشار به‌صورت طبقه طبقه و با الهام از باغ‌های سنتی ایرانی احداث شده است. هشت برکه در این مجموعه به چشم می‌خورد که با کانال‌ها و جوی آب به یکدیگر متصل می‌شوند. بلندترین آبشار پارک، ۱۰ متر ارتفاع دارد و آب آن از رودخانه کن تامین می‌شود. آب رودخانه کن، نیاز آبی برکه‌های این بوستان را نیز تامین می‌کند؛ اما به‌دلیل خشکسالی‌ سال‌های اخیر، آب آبشار را تنها در ساعات مشخصی از روز باز می‌کنند. امکانات بازی مخصوص کودکان، مسیر ویژه پیاده‌روی، پیست دوچرخه سواری ۱٫۵ کیلومتری، مسجد، پارکینگ ۲,۰۰۰ واحدی و ۳۳ آلاچیق از جمله امکانات پارک آبشار تهران عنوان می‌شود. درهای این پارک از ساعت ۶ صبح تا ۲۴ به روی مراجعان باز است.

پارک جنگلی چیتگر

  • آدرس پارک جنگلی چیتگر: ابتدای اتوبان تهران-کرج، بعد از خروجی شهرک راه آهن (مشاهده روی نقشه)

دوچرخه سواری در پارک جنگلی چیتگر

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: ناشناس

پارک جنگلی چیتگر در سال ۱۳۴۲ خورشیدی و در ارتفاع ۱,۲۲۵ متری از سطح دریا ساخته شد. بوستانی با ۸۷۴ هکتار وسعت که مسیل چیتگر از میان آن می‌گذرد و مجموعه را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می‌کند. هدف از جنگل‌کاری در این منطقه را افزایش اکسیژن هوای تهران ذکر کرده‌اند. پوشش غالب این بوستان را درختان برگ‌سوزنی تشکیل می‌دهند و گیاهان متنوعی از جمله کاج، زبان گنجشک، اقاقیا، نارون، پلت، سرو خمره‌ای، سرو نقره‌ای، افرای سیاه و ارغوان در آن به چشم می‌خورد.

امکانات رفاهی، تفریحی و ورزشی متنوع این بوستان شامل پیست‌های ورزشی، کتابخانه، پارکینگ، نمازخانه، آلاچیق، سرویس بهداشتی و اماکنی چون باغ راز هستی، بوستان بانوان ریحانه، باشگاه سوارکاری، پیست دوچرخه‌سواری، باشگاه پینت‌بال، رستوران و چایخانه سنتی می‌شود. وجود چهار پیست دوچرخه سواری سرعت، استقامت، کوهستان و پیست بانوان نیز از نکات جالب توجه این مجموعه است.

دریاچه چیتگر (شهدای خلیج فارس)

  • آدرس دریاچه چیتگر: اتوبان همت غرب، اتوبان شهید خرازی، خروجی دریاچه شهدای خلیج فارس (مشاهده روی نقشه)

دریاچه مصنوعی چیتگر

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: ناشناس

دریاچه چیتگر بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی ایران است که به جهت کاهش آلودگی هوا در شمال غرب تهران احداث شد. دریاچه‌ای با مساحت ۱۳۰ هکتار که ایده اولیه ساخت آن به سال ۱۳۴۷ خورشیدی باز می‌گردد؛ اما ساخت آن در سال ۱۳۸۹ آغاز شد و در سال ۱۳۹۲ به بهره‌برداری رسید.

امکانات رفاهی چون پارکینگ، سرویس بهداشتی، نمازخانه، آلاچیق و غرفه‌های خوراکی برای این مکان تفریحی معروف پایتخت در نظر گرفته شده است. علاوه بر گشت‌وگذار در محوطه اطراف و پیک‌نیک در کنار دریاچه، آب‌نمای موزیکال، قایق‌سواری، ماهی‌گیری، دوچرخه‌سواری، کارتینگ، اسکیت هوایی، شهربازی، پیست پرش در آسمان، سینمای ۶ بعدی، سافاری پارک وحشت و رول گلایدر (زیپ لاین)، از جمله امکانات تفریحی این مجموعه به حساب می‌آید.

مجموعه تجاری تفریحی بام‌لند نیز در حاشیه دریاچه قرار دارد و علاوه بر خرید، می‌توان از کافه‌ها و رستوران‌های متنوع و سایر امکانات رفاهی و تفریحی این مجموعه استفاده کرد. بازدید از این دریاچه زیبا همه‌روزه از ساعت ۶ صبح تا ۲۴ امکان‌پذیر است.

پارک جنگلی خرگوش دره

  • آدرس پارک جنگلی خرگوش دره: اتوبان آزادگان شمال، بعد از خروجی اتوبان تهران کرج، خیابان وفایی (مشاهده روی نقشه)

پارک جنگلی خرگوش دره

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: ناشناس

پارک جنگلی خرگوش دره در کنار پارک چیتگر و در حوالی ورزشگاه آزادی قرار دارد. درختان سرسبز این بوستان ۶۵ هکتاری از دهه ۴۰ خورشیدی کاشته شد و امروز، به‌عنوان ریه تنفسی شهر و کمربند سبز پایتخت از آن یاد می‌شود. درختان کاج، سرو، زبان گنجشک و اقاقیا، بخش بزرگی از پوشش گیاهی این بوستان جنگلی را تشکیل می‌دهند. درختانی که متاسفانه ۵۰۰ اصله از آن‌ها را در سال ۱۳۸۶ در پروژه اتصال دو بزرگراه همت و آزادگان، قطع کردند.

خرگوش دره یکی از پارک‌های خوش‌ آب و هوای پایتخت به شمار می‌رود که از ازدحام آزاردهنده سایر بوستان‌ها دور مانده و گزینه خوبی برای افرادی است که به‌دنبال جایی دنجی در دامان طبیعت هستند. احداث پارک مسافران در این مجموعه برای اقامت موقت مسافران و به‌ویژه تماشاگران فوتبال، از امکانات رفاهی خاص پارک جنگلی خرگوش دره معرفی می‌شود.

سرویس بهداشتی، آلاچیق، سکو، محل برپایی چادر، زمین بازی کودکان، زمین ورزشی و امکانات رفاهی دیگری نیز در این بوستان برای شهروندان در نظر گرفته شده است. این پارک جنگلی زیبا به‌صورت ۲۴ ساعته در اختیار عموم افراد قرار دارد.

چنانچه شما نیز اطلاعات یا تجربه‌ای از بازدید دریاچه لتمال کن و دیدنی‌های اطراف آن دارید، لطفا با ما و سایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

پارک جنگلی لتمال کجاست؟

پارک جنگلی لتمان از زیباترین پارک‌های جنگلی پایتخت به حساب می‌آید که در شمال غربی تهران و منطقه کن (منطقه ۲۲ شهرداری تهران) واقع شده است.

آیا امکان ورود خودرو به پارک لتمال وجود دارد؟

بله

پارک جنگلی لتمال از چه امکاناتی برخوردار است؟

آلاچیق، میز و صندلی، باربیکیو و سرویس بهداشتی

شرایط بازدید از پارک جنگلی لتمال چگونه است؟

این بوستان جنگلی همه‌روزه از ساعت ۶ صبح تا ۲۲، پذیرای شهروندان است.

پیام بگذارید